Je klas als spiegel

Je klas als spiegel, versterk je Leer-Kracht! – onderwijstraining

Een leerkracht speelt een belangrijke rol in het leven van een kind. In deze tweedaagse training voor leerkrachten leer je met een andere blik naar gedrag kijken. Je maakt kennis met de dieperliggende en vaak ook persoonlijke boodschap achter gedrag dat een kind uit de klas aan je toont.

In deze training zul je meer inzicht in jezelf als leerkracht krijgen, in de persoon die je bent en je unieke kwaliteiten. We kijken namelijk niet alleen naar gedrag van jezelf, maar juist wat voelbaar is voor jou. Dit naar aanleiding van dat wat voelbaar is voor het kind. Dat wat voelbaar is voor het kind wordt namelijk weerspiegeld in gedrag dat een kind toont. Ook bij jou in de groep. In de taal van voelen kunnen wij de verbinding maken met kinderen. Je wordt uitgenodigd meer in verbinding te zijn met jezelf, je authenticiteit vergroten en je eigen unieke LeerKracht! Door op spiegelende wijze te leren kijken naar jezelf via de leerling,  levert je waardevolle inzichten én meer gemak. Dit omdat je hetgeen wat een leerling bij je oproept leert interpreteren naar jezelf. Ook of juist bij de uitdagingen die je tegen komt bij het werken met een groep. Ontdek dat er iets heel wezenlijks van je gevraagd wordt en je je eigen pure zijn, je kracht mag tonen in het jezelf zijn. Zo sluit je direct aan op datgene wat de leerling middels gedrag vertelt en creëer je meer ruimte voor de leerling in het zijn van zichzelf. Dat wat wij zien in de ander staat namelijk in directe verbinding zoals wij kijken naar onszelf. Je ontdekt meer van jezelf door je te openen om op een geheel andere wijze te kijken naar gedrag. De kracht van voelen staat hierbij centraal. Vaak nog een ondergeschoven onderdeel in onze maatschappij, terwijl hier zoveel winst te behalen valt in de verbinding met het kind.

Naast dat je in deze tweedaagse leert over hoe spiegelen van kinderen werkt, en je eigen spiegelende boodschap ontdekt, bekijken we vragen als: Hoe onderscheid je voor wie ‘de lessen’ zijn wanneer je uitgaat van spiegelgedrag:  voor de ouders, de leerkracht of het schoolsysteem?  En wat willen kinderen met leer- gedrags- of ontwikkelingsmoeilijkheden duidelijk maken? Hoe stel jij je op als leerkracht, welke rol neem je in als je kijkt naar het systeem waar het kind dagelijks mee te maken heeft van school en thuis? Je kunt na het volgen van de training deze inzichten ook delen met ouders of collega’s en met hen samen ontdekken welke rol zij in het geheel spelen.

Deze training beslaat twee werkdagen van ongeveer 9.00 tot 16.00 uur.

Eén tot twee keer per jaar wordt de training ‘Je klas als spiegel’ vanuit praktijk GevoeligSterk aangeboden. Daarnaast kan op aanvraag de training op locatie worden verzorgd. Afhankelijk van het aantal deelnemers werk ik daar eventueel samen met meerdere trainers.

Natuurlijk kom ik ook graag de lezing ‘Kind als Spiegel’ verzorgen op scholen, kinderdagverblijven, opvanglocaties. In deze lezing van ongeveer 90 tot 120 minuten laat ik deelnemers op interactieve wijze ontdekken dat er achter gedrag een mooie spiegelende boodschap van het kind verscholen zit.

Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

 

Ervaringen van deelnemende leerkrachten:

“Ik ben echt onder de indruk van wat ik in deze twee dagen allemaal heb ontdekt. Het was hier en daar best wat confronterend maar ik had nooit gedacht dat het zo raak kon zijn. Bijzonder hoe dit werkt. Daarbij vind ik het heel fijn dat ik nu deze wijze van kijken naar gedrag ook echt kan gebruiken bij mij in de school. Met ouders op deze manier in gesprek gaan over het kind, maar juist ook met het kind in gesprek gaan over hoe het voor het kind is vind ik belangrijk. Over het gevoel heb ik vooral geleerd het dicht bij mijzelf te houden. Dat dit niet erg is, maar juist nodig om het kind de ruimte te geven ook het eigen stuk te kunnen ervaren. Zo sterk je elkaar. Je kunt er op die manier echt helemaal zijn voor het kind. Ik ben heel blij dat ik deze tweedaagse heb gedaan! ” – Miranda

Wat ik bijzonder vind is dat ik hier kwam omdat ik wilde leren over mijn klas, maar vooral heb geleerd over mijzelf en ook over mijn eigen kinderen. Alles is zo verbonden met elkaar. Ik heb hier echt dingen geleerd die ik nog nooit in andere workshops of trainingen helder heb gekregen over mijzelf.” – Denise

Dit is echt iets wat alle leerkrachten zouden moeten ervaren. Ik kan dit niet goed uitleggen naar mijn collega’s hoe het mij geraakt en geïnspireerd heeft. Maar deze twee dagen daar ga ik nog heel veel profijt van hebben. En de kinderen in de klas ook. Ik merk nu al dat ik hen heel anders benader. Terwijl ik in gedrag misschien niet zoveel anders doe. Het voelt gewoon anders. En ik merk het eigenlijk al meteen in de groep, het voelt veel rustiger.” – Iris