Coachen van leerkrachten

Coaching voor leerkrachten in het basisonderwijs

Coaching is erop gericht om meer te ontdekken van jezelf. Als je meer inzicht hebt in je waarom, je wensen en verlangens, kun je beter je richting bepalen. Als je meer inzicht hebt in de uitdagingen die je tegen komt op je pad, hoe je daarmee omgaat en vooral waarom kun je anders met deze uitdagingen omgaan. Meer voor je laten werken. Een coach kijkt en loopt even met je mee.

Samen zetten we de te nemen stappen uit. Als coach ga ik uit van de wijsheid en kunde van de coachee. Echter ieder mens komt te nemen hobbels, obstakels of uitdagingen tegen in het leven. Of je komt op een punt in je leven dat je je afvraagt: En nu? Hoe kan ik verdiepen, groeien, nog meer mezelf zijn?

 

Coaching helpt je in bewustwording, ontwikkeling, zelfbewustzijn en persoonlijke groei.

Als coach werk ik oplossingsgericht en kwaliteitsgericht.

We zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in je unieke kwaliteiten en vooral je kernkwaliteiten. En hoe daar gebruik van kunt maken bij je valkuilen.

Leerkrachten zijn erop gericht het beste uit de kinderen te halen. Echte doeners en harde werkers. Volop in het werk, want er is altijd genoeg te doen.

Daarom steek ik met de coachee vooral in op: Hoe voelt het? Hoe beleef je dit? Even heel bewust stil staan en ervaren. Juist om vervolgens ook een helicopterview te kunnen aannemen en overzicht te krijgen.

Gevoel is een essentiële factor in het geheel. Gaan we voorbij aan het gevoel, dan creëren we grotere obstakels op ons pad dan nodig en blijf je hier en daar struikelen. Als je voorbij gaat aan gevoel, blokkades (maar ook onderliggende kwaliteiten!) werk je tegen de stroom in en kost dat je meer energie dan dat het je oplevert. Als coach neem ik je mee naar je onderbewuste, wat spiegelt het leven je? Wat kom je tegen op je pad? Wat wil dit je duidelijk maken?

Middels krachtige oefeningen zetten we dan ook de kracht van gevoel in. Wij mensen voelen heel veel, maar dit lijkt een ondergeschoven aspect in de wereld waar de nadruk ligt op denken en doen.

In voelen vinden wij verbinding. Verbinding met het zelf. Van daar uit komt verbinding met de ander tot stand. Begrip voor jezelf, verbinding, verdieping, je Zijn verstevigen, maakt dat je er meer kunt zijn. Steviger in de wereld en in je klas staat met een duidelijke visie. Dit is voelbaar voor jezelf en dus ook voor de ander. Hoe jij je van binnen voelt kan álle verschil maken.

Voelen, het hart maakt de verbinding tussen hoofd en handen. Als leerkracht weet je dat dit essentieel is voor je leerlingen om écht tot leren te komen. Zo geldt dit ook nog altijd voor de volwassenen.

Een traject op maat

Uiteraard is ieder persoon uniek en daarom is ook ieder traject uniek. De fases binnen een coaching traject ziet er als volgt uit:

* intake

*kernsessie

*vervolg sessies – bouwen

*waarborgen

*evalueren

*terug blikken, vinger aan de pols of eventueel verder verdiepen indien nodig/ wenselijk.

 

Achtergrond van de coach

Zelf heb ik ruime ervaring als leerkracht binnen het basisonderwijs op verschillende scholen, ook in de rol van coach ken ik dus het vak en de uitdagingen die leerkrachten hierin kunnen tegenkomen.

In mijn loopbaan als coach heb ik inmiddels een krachtige en eigentijdse wijze van coachen ontwikkeld door bestaande methodieken te integreren met mijn eigen werkwijze waarin vooral het voelen centraal staat. Wanneer voelen de nodige en rechtmatige aandacht krijgt kan er vervolgens een brug geslagen worden naar de praktijk waarin je vanuit balans – werken vanuit een verbinding tussen hoofd, hart en handen – en eigen kracht kunt zijn.

Ik werk vanuit een holistische visie. Alles en iedereen is met elkaar verbonden, de mens (ook het kind!) is heel en compleet. Ik ga uit van de eigen en unieke (veer)Kracht van een ieder.

 

Resultaat

Genoemde opbrengsten door leerkrachten zijn o.a.: ” ik heb meer energie, ik kom vrolijker thuis na het werk, ik ervaar meer overzicht op en in het werk, ik kan makkelijker los laten van werk, minder piekeren, meer met aandacht in het nu kunnen zijn, meer zichzelf zijn, meer de leuke kanten van het leerkracht zijn ervaren, passie terug gevonden, meer rust in mijzelf gevonden, meer inzicht in mijn te nemen stappen, meer ontdekt over mijzelf…. “

 

Neemt u contact op om samen de wensen en mogelijkheden te bespreken.

 

Coachen van leerkrachten – Coaching voor leerkrachten – Coach voor leerkrachten