- Beter bij zichzelf kunnen blijven en minder last te hebben van heftige (ongewenste) indrukken en energieën. Signalen zijn o.a. last hebben van de drukte in de klas, enorme boosheid, onrust in je lijf, extreme vermoeidheid, veel wegdromen, huilen om ‘niets’…
- Blokkades in het lichaam ‘opruimen’ middels gerichte maar speelse visualisatie technieken. Heftige indrukken die kinderen onvoldoende kunnen ventileren worden vastgezet ín het lichaam. Veel gehoorde klachten zijn bijvoorbeeld buikpijn en hoofdpijn (zonder medisch aantoonbare oorzaak).
- Lasten of zwaarte los laten die kinderen soms dragen van andere gezinsleden of familieleden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld moeilijk (één van de) ouders loslaten, niet goed weten zich te gedragen in groepen, moeite hebben om ‘zichzelf’ te zijn, onverklaarbare angst, woede of verdriet tonen.
Ik laat me leiden door datgene waar je kind het meest behoefte aan heeft. Wat speelt op dit moment? Wat heeft het kind nodig? Hoe kan het weer volledig zichzelf zijn? We gaan dus niet ‘op zoek’, we werken met de vraagstukken van dit moment.
Tijdens de persoonlijke, 1 op 1 begeleiding help ik je kind bij het vinden van de eigen antwoorden. Ook kinderen kennen zichzelf nu eenmaal het allerbeste! Zij zijn ontzettend wijs, er dienen de juiste vragen gesteld te worden. Werkvormen die ik hiervoor inzet zijn: spel, creatieve werkvormen, systemisch werk, meditatieverhalen, visualisatietechnieken (kracht van gedachten) en oplossingsgerichte coaching, met nadruk op bewustwording van kwaliteiten.
Het kind is hierbij leider en heeft de touwtjes is handen van zijn of haar eigen proces. Als kindercoach volg ik je kind en zet de werkvorm in die je kind het meest aanspreken. We maken in de eerste plaats ruimte. De angst of verdriet bijvoorbeeld heeft een functie maar is niet helpend. Wanneer je kind de functie gaat begrijpen en zo meer grip krijgt op zichzelf, bereid is om het ‘pijnpunt’ los te laten ontstaat er ruimte.
Naast dat er gerichte aandacht is op het aanpakken van de ‘blokkade’ of het ‘pijnpunt’ werken we daarom heel gericht aan: Wat gaat er goed? Wat past bij mij? Wat zijn mijn kwaliteiten? En hoe kan ik daar gebruik van maken bij dingen die ik (nog) lastig vindt?
Je kind heeft (helaas) door waar hij of zij tekort schiet of niet voldoet aan de verwachtingen. Het is belangrijk dat je kind voldoende succeservaringen opdoet die hij of zij zélf in gang heeft gezet. Door middel van deze succeservaringen, krijgt je kind weer vertrouwen in zichzelf en eigen kunnen. Als coach help ik je kind en jullie als ouders op gang. Ik vind het belangrijk dat mijn coaching en begeleiding doeltreffend is en van korte duur. Ik loop als het ware even met jullie mee. Dat beschouw ik dan ook als een voorrecht; dat ik even mag meelopen met de prachtige kinderen en ouders die op mijn pad komen. Kinderen en ouders die vervolgens weer van elkaar genieten en vol vertrouwen de toekomst tegemoet gaan!